מהם כאבי עקב

ד"ר דרור רובינסון מסביר מהם כאבי עקב –

אחד מסוגי דלקות הגידים הינה דלקת של פציה פלנטרית, אותה רקמה לבנה המשמשת לצורך יצירת הקשת הטבעית של כף הרגל.  כאשר רקמה זו נהיית דלקתית נגרם לעיתים קרובות כאב בעל אופן דלקתי בדריכה הראשונה בבוקר.  לעיתים יש קושי בעמידה ממושכת או אפילו הליכה.

אילו טיפולים חלופיים קיימים?

הטיפול תחילה הינו שמרני כולל מדרסי סיליקון, פיזיותרפיה למתיחה של פציה פלנטרית, תרופות נגד דלקת ואפילו זריקות סטרואידים

מתי שוקלים טיפול על ידי הזרקות:

לרוב כאשר חולפים מספר חודשים עם כאבים, או אם ישנה מגבלה תפקודית קשה יש מקום לשקול הזרקות של תרופה לריפוי הדלקת.

אילו טיפולים בהזרקה אפשריים:

ניתן לשקול הזרקות של סטרואידים,  הזרקות אלו הינן זולות ומצויות שנים רבות בשמוש קליני, החסרון של סוג הזרקות אלו הינו החשש של הווצרות קרע מלא של הרצועה, כמו גם האפשרות של אטרופיה של כרית השומן.  לכן מקובל לומר כי לא כדאי לחזור על הזרקות אלו יותר מאשר פעם אחת.

הזרקה חילופית הינה של מוצר הקרוי אוסטניל, חומר זה כולל חומצה היאלורונית מיוחדת המתאימה להזרקה לגידים,  החומר עשוי להוריד את המרכיב הדלקתי ולהפחית את הכאבים.

טיפול חלופי בהזרקות הינו שמוש בחומר הקרוי PRP (ראה דף בנושא זה). טיפול זה עשוי לעיתים להוריד בצורה ניכרת מאוד את עוצמת הכאבים ולהקל על יכולת ההליכה והתפקוד.

טיפולים אלו בהזרקות ניתנים תמיד בשלוב ביחד עם פיזיותרפיה ומדרסים.

מה עושים אם הזרקות לא הועילו?

במידה ולא חל שפור למרות הטיפולים שפורטו למעלה, או במדיה והסבל רב, יש מקום לטיפול ניתוחי.

בעבר היו מקובלים טיפולים על ידי ניתוח פתוח, שמאפשר הפרדה זהירה של עצב פלנטרי ושחרור מבוקר של הפציה הפלנטרית

כיום מקובל יותר טיפול אנדוסקופי בו נעשה בהרדמה מקומית שחרור של הפציה הפלנטרית וכן לעיתים יצירת חורים בפציה הפלנטרית בשיטה הקרוייה TOPAZ

היתרון של שיטות אלו הינו היותן מלעוריות, כרוכות בסכון נמוך לפגיעה עצבית או לחוסר הצלחה

מדוע הטיפול המלעורי יעיל?

יתרונו של הטיפול המלעורי הינו בחדירה מבוקרת לגיד החולה, החדרה של מתמר גלי רדיו וחרור של הפציה הפלנטרית,  נראה כי התגובה לטיפול גלי רדיו מעוררת מערכת ריפוי עצמי של הגוף ולכן מוקלים הכאבים במהירות.

מה נסיוננו בטיפול זה?

בשעתו הצגנו את שיטת הטיפול שלנו המבוססת על ניתוח מלעורי אנדוסקופי במספר פורומים בארץ (הכנס השנתי של האיגוד האורתופדי 2011) וכן במסגרת כנסים בינלאומיים של החברה האירופאית לניתוח כף רגל וקרסול.  סיכויי ההצלחה הינם כ 85 אחוז או יותר להביא להקלה של כאבים בעקב על ידי טיפול זה.

תחום זה של ניתוחי עקב הינו חלק מתחום של ניתוחים מלעוריים בכף רגל.  כידוע ניתוחי כף רגל לעיתים קרובות מלווים בכאב ממושך ובסכון בגלל הנטיה לזהומים בפרט בחולי סוכרת. כדי להקטין עד למינימום סכונים אלו פותחו בשנים האחרונות שיטות לפעולות מלעוריות.

ד"ר דרור רובינסון הינו חבר באגודה הבין לאומית לניתוחי כף רגל מלעוריים, עבר הכשרה במספר קורסים האגודה, ואף משמש כמדריך בקורסי האגודה.