חידושים בטיפול בכאבי עקב

כאבים בעקב

ד"ר דרור רובינסון סוקר את החידושים האחרונים בטיפולי עקב.

כאבי עקב הינם אחד הסיבות השכיחות ביותר לתלונות של כאבים ברגל.

לרוב כאבים אלו נובעים ממאמץ יתר עם הופעה של קרעים קטנים בחיתולית כף הרגל (פציה פלנטרית) שהינה רקמה לבנה דמויית גיד המחברת בין עצם העקב לאצבעות. קרעים אלו המתפתחים לעיתים קרובות עקב מאמץ יתר או השמנה או נעליים לא מתאימות.

כתוצאה מדלקת החיתולית נגרמת התעבות רקמת החתולית מעובי שגרתי של 3 עד 4 ממ'. לעיתים קרובות העובי מגיע עד 10 ממ'

למעט בדיקה גופנית, שנועדה בראש וראשונה לשלול סיבות אחרות נדירות יותר לכאבי עקב חשוב לבצע מספר בדיקות הדמייה:

בין השאר יש לבצע צילום רנטגן כדי להדגים אפשרות של קיום דורבן בעקב – מעין זיז עצם בולט באזור חבור החיתולית של כף הרגל.

כמו כן ניתן לדעת בוודאות את מידת התעבות החתולית על ידי בדיקת סונר (אולטראסאונד).

בדיקה יעילה נוספת לאבחנה של הבעיה הינה בדיקת תהודה מגנטית (MRI) בדיקה זו מאפשרת גם לשלול קיום של שברי מאמץ, נמק של עצם או אפילו גדולים של העקב.

כיצד מטפלים בכאבי עקב?

יש לזכור כי הרוב המוחלט של המטופלים יחלים על ידי שלוב של טיפול פיזיותרפי בהארכה של פציה פלנטרית, מדרסים בולמי זעזועים ותרופות נגד דלקת

מיעוט מן המטופלים לא ישתפר לאחר כשישה שבועות של טיפול. במקרים אלו ניתן להזריק מקומית סטרואידים או חומצה היאלורונית (תרופה יקרה יותר אשר אינה כרוכה בסבוך של עלית סוכר בדם ותופעות הלואי הלא רצויות האחרות של הסטרואידים).

טיפול יעיל יותר הינו הזרקה של PRP שהינו תמצית המופקת מדם המטופל עצמו ומעודד ריפוי מקומי של דלקת. טיפול זה שהינו יעיל בעיקר לאנשים שעלולים להיות רגישים לסיבוכים של סטרואידים (כמו חולים עם סוכרת) אינו כלול לרוע המזל בסל הבריאות.

טכניקת טיפול יעילה נוספת הינה גלי הלם. מכשיר המייצר גלי קול בעוצמה גבוהה מסוגל לעודד ריפוי טבעי של הדלקת ומאפשר שפור בכאבים ללא צורך בהתערבות חודרנית. לרוע המזל טיפול זה אינו כלול בסל הבריאות.

מיעוט מן המטופלים אשר לא ישתפר על ידי טיפולים אלו, יזדקק לטיפול ניתוחי. בשנים האחרונות התפתחה טכניקה ניתוחית אשר מבוססת על החדרת של מצלמת וידאו זעירה ושחרור האזור הדלקתי בגישה מלעורית. שיטה זו שלמעשה החליפה את שיטת הניתוח הפתוחה, כרוכה בפחות סבוכים וסכויי הצלחה טובים יחסית לניתוח הפתוח שבוצע בעבר.

מהלך אחר ניתוחי:

שחרור אנדוסקופי של חיתולית כף הרגל מתבצע בהרדמה מקומית ואורך כעשר דקות. לאחר הפעולה יש צורך בשמוש במגף פלסטי קצר למשך שלושה שבועות כדי למנוע סבוכים של ריפוי פצע.

חלק מן המטופלים יזדקקו לקביים למשך תקופה לאחר הניתוח.

מומלץ טיפול בתרופות נגד דלקת כגון ארקוקסיה או אתופן למשך כשבועיים.

יש לצפות לנפיחות מסוימת בכף הרגל למשך כשבועיים. בתקופה זו יש לבצע פיזיותרפיה כדי לשמור על אורכה של הפציה הפלנטרית.

בשנים האחרונות הצטבר במרפאת ד"ר דרור רובינסון ניסיון רב בטיפולים של העקב והשיטה שפותחה על ידי ד"ר רובינסון אף הוצגה בכנסים רפואיים שונים בארץ ובעולם.